DIY – disktrasehållare, ändå simplare variant

4

January 11, 2015 by Michael Thudén

Det var lätt att böja till pappershållaren till en disktrasehängare. Men faktiskt kom jag på en än simplare variant. Sätt dubbelhäftande tejp på en klädnypa och tryck upp på väggen (kan vara bra att torka ren väggen först – fäster bättre då).

Såg att designtorget har en disktrasehållare där man tydligen ska trycka in en snibb i ett hål. Det där hålet måste bli skitigt ganska snabbt. Tycker klädnypan verkar vara mer praktiskt och billigare – om än inte så trendigt 🙂

Digital Camera

Slaskskrapan är en annan “högteknologisk” DIY-pryl man man göra.

4 thoughts on “DIY – disktrasehållare, ändå simplare variant

  1. Cool blogg! Det här är helt i min smak 🙂

    På tal om ingenting, jag håller på med ett litet projekt. Jag pillar lite med ett program som ska efterlikna en hjärna, har kört fast lite. Min tanke var att det skulle likna en riktig hjärna men jag stöter på massor med problem. Jag har inte satt någon begränsning på hur många “synapser” som kan gå från varje neuron till andra neuroner, så när jag slumpar fram ett neuralt nät är risken stor att det uppstår rundgång, dvs att signalen kommer tillbaka till den neuron som skickade iväg den, så att samma sak händer igen och igen. På något sätt måste jag undvika det, det är inte så lätt när nätet har säg 100 000 neuroner och varje neuron har något hundratal eller så anslutningar till andra neuroner. Varje anslutning har en vikt från -1 till 1, och signalen är odämpat 1, sen adderas alla signaler ihop i den mottagande neuronen och om det överstiger ett tröskelvärde så skjuter den iväg en signal via sina anslutningar. Det svåra är, hur justera vikterna? Om det ska likna en hjärna så kan det inte finnas något externt som justerar vikterna, typ en hjärna utanför hjärnan, utan det måste ske i nätet i sig självt. Turings typ b nät använde anslutningar till själva vikterna så dom kan justeras, men så kan det inte hjärna 🙂 funka i en vanlig hjärna. Och justerar jag vikterna på måfå kan rundgång uppstå igen. Jag kanske får ge den något enkelt att lösa, kan den inte det så dödar jag den, muterar den lite och provar igen. Det förändrar dock inte att en riktig hjärna faktiskt kan ändra sig själv under sin livstid. Äh, om du eller nån av dina läsare tycker sånt här är skoj så finns det ett projekt att fundera på iallafall.

    Klädnypegrejen var skitsmart! Mer sånt här!

    Like

    • Tack! NIK!

      Låter som en cool grej med hjärnan 🙂

      Gjorde faktiskt en binär geometrisk representation som du nog kan tycka är skoj. En binär radiell kombination kan representera ett yttre och inre koordinatsystem samt uttrycka boolska funktioner. Symmetrin gör att sfären är bilateral och kan härma en celldelning i centralplanet som vid mitosis och diskreta binära “genetiska koder” kan användas för att skapa bilaterala symmetrier (radiella och sfäriska också). Kollar du i slutet (förutsätter att du inte somnat innan dess 🙂 ) finns de t.om lite synapser du kan använda 🙂

      Hela skiten är faktiskt strikt matematiskt (mest extremt simpla induktionsbevis)

      Tänkte om man kunde trycka Morse-Thue:s talföljd i det också som jag beskrev i första blogginlägget (man behöver ju bara lägga på en etta så får man två-komplementet).

      Finns lite annat skoj på min youtube-kanal du kan kolla in. Hojta till om du har vägarna förbi stockholm så kan vi ta en öl!


      Like

  2. superzeke says:

    Riktigt bra det där med klädnypehängarna. Själv har jag upptäckt den enorma skillnaden i nyp-kapacitet mellan plastnypor och tränypor. Du kan se den stora skillnaden på bilden här (ursäkta bildkvaliteten) .

    Och när det gäller tränypan så kan ju den lite pyssliga personligheten dekorera sin egen nypa med lite färger ifrån Panduro eller liknande . 🙂

    janne

    Like

    • Jo skulle ha tagit en träklädnypa.Hade varit bättre.

      Jo, fast det där med att måla är nog inget för mig. Jag är en estetisk katastrof.

      Erbjudandet gäller dig med, Janne. HAr du vägarna förbi stockholm så hör av dig så kan vi ta en öl.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

