Simfarm på riktigt – kanske odlar vi allt vi behöver hemma från datorn i framtiden?

6

July 7, 2016 by Michael Thudén

Min dotter spelade simfarm för många år sedan på datorn. Det gick ut på att  så, odla och skörda på en bondgård. Kom att tänka på det spelet när jag dagdrömde lite i solstolen. Tänkte också på att det sägs att robotiseringen bara börjat. Sedan snurrade tankarna vidare.

Tänk om det i framtiden kommer fram robotar som kan sköta odlingarna åt oss. Du har din lilla plätt där du odlar det du behöver som du kan sköta från din dator i staden. På våren sår robotarna och när grödan växer kör robotar mellan växtrader och dödar mördarsniglar samt plockar bort ogräs. Kanske kan robotarna ha små ärtbössor som de kan skjuta ärtor på fåglarna som försöker käka upp jordgubbarna – eller kanske inte förresten, ärtorna kommer ju börja växa. Kanske kan robotarna skjuta små harlortar som de samlar upp  istället 🙂

Du sitter hemma och behöver bara kolla till lite då och då hur odlingarna mognar. När det är dags att skörda sköter robotarna de med. De plockar upp potatisen, de skördar gurkan etc samt förpackar dessa i lådor som de skickar hem till dig.

Tänk om alla fick sin egen lilla plätt samt soldrivna robotar och folk blev självförsörjande på så sätt. Undrar vilka krafter som skulle vilja var mot en sådan utveckling? Finns nog en hel del intressen som skulle vara emot tror jag.

6 thoughts on “Simfarm på riktigt – kanske odlar vi allt vi behöver hemma från datorn i framtiden?

  1. Tydligen har flera tänk haft samma tankar.

    Like

  2. kao says:

    Nej fy vad hemskt! Det är ju just påtandet och därmed filosoferandet i en trädgård som är minst halva nöjet med den. Jag hade en koloniträdgård mitt i stan, som jag sålde 2006 efter 13 år. Det var jättefint där men jag orkade tyvärr inte fysiskt att ta hand om den ensam längre.

    Till just de stora tunga grävningarna och lyften hade jag dock kanske behövt en liten robot 🙂
    // Kao

    Liked by 1 person

Leave a Reply

